Deel 2 - Zuid-Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu Deel 2 - Zuid-Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu

Deel 2 - Zuid-Amerika

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

07 December 2018 | Peru, Arequipa

Blog 2 - Arequipa & Cusco

Zo, dat is even geleden. Alle dingen die we zien zijn zo gaaf maar ook zeker vermoeiend, tot nu toe geen puf gehad om aan een tweede blog te beginnen. Maar hier is ie dan(wel minder gedetailleerd als de eerste blog haha). Waar waren we gebleven? Ohja, de busrit van Huacachina naar Arequipa... In 1 woord te beschrijven "KUT" (sorry pap en mam). Het was een rit van 1 uur in de middag tot 5 uur de volgende ochtend. Veel hobbels in de weg dus niet echt kunnen slapen, vooral Max deed geen oog dicht. Eenmaal aangekomen in Arequipa moesten we nog een paar uur wachten tot we onze kamer in mochten. Zulke wachttijden vullen we vooral met het terugkijken van Boer Zoekt Vrouw en Expeditie Robinson (we kunnen stiekem niet zonder). De eerste dagen in Arequipa voelden we ons niet 100%, toch een beetje last van de hoogte. Arequipa ligt immers op 2400 meter hoogte en voor ons als eilanders is dat best hoog. Om de stad te ontdekken hebben we een 'free walking tour' gedaan. Onze gids leek wel een zwerver, maar heeft ons veel mooie plekjes in Arequipa laten zien. Na 2,5 uur ploegen door de straten waren we het ook wel zat en hebben we onszelf getrakteerd op een lekker ijsje. Inmiddels waren we al een aantal dagen in Arequipa en we voelden ons gelukkig een stuk beter. We besloten om een 2-daagse tour naar de Colca Canyon te doen. Een schot in de roos! Wat hebben we genoten. De eerste dag reden we van Arequipa naar het Dorpje Chivay, midden in de vallei. Onderweg vaak gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. We kwamen op de heenweg over een bergpas van 4900 meter, ons letterlijke en figuurlijke hoogtepunt tot nu toe. Onze gids was een heel lief Peruaans mannetje, hij adviseerde ons om op de heenweg  Coca-thee te drinken en coca snoepjes te eten tegen hoogteziekte. Gelukkig hadden daar tijdens deze tour geen last van. De eerste dag hebben we een hike gedaan van 2 uur lang, super mooi uitzicht over de vallei. ''s avonds lekker gegeten met de hele groep. Er werd Peruaanse muziek gemaakt en gedanst haha. De volgende dag moesten we vroeg op om naar de colca Canyon te gaan. We hadden heel veel geluk, de Condors vlogen ons bijna letterlijk om de oren! Super gaaf om mee te maken, wat een grote beesten. Onze gids heeft ons veel geleerd over de Inka's, Condors en de geschiedenis van de vallei. ''s avonds waren we helemaal op van de lange dag. De dag na de tour zijn we nog lekker 1 dagje in Arequipa gebleven om lekker bij te komen. De dag erna hebben we van ' 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de bus gezeten naar Cusco. We hadden veel geluk met ons plekje, bovenin en vooraan, dus we konden lekker om ons heen kijken. De eerste avond in Cusco kwam de regen met bakken uit de lucht, niet echt een lekkere binnenkomer. Ook ons hostel was een flinke domper, gewoon ranzig en de matrassen leken wel van baksteen. De volgende dag maar gelijk opzoek gegaan naar een chiller hostel. Missie geslaagd! De eerste paar dagen hebben we de prachtige stad bekeken en weer een free walking tour gedaan. Wederom weer veel interessante informatie over de geschiedenis van het land en het oude inca leven. Op donderdag hebben we de Rainbow Mauntain beklommen, pittige klim. ''s ochtends vroeg in de bus richting het gebied waar de berg las. Na een paar uur over onverharde hobbelende weggetjes kwamen we aan bij het startpunt van de trek. Het was flink koud dus een dikke jas aan. De trek naar de berg was vooral aan het eind best pittig, we waren inmiddels op 5100 meter hoogte... In een dikke pak sneeuw gingen we de berg op. Eenmaal boven was er een fantastisch uitzicht. Niet alleen de rainbow mountain was super mooi, maar ook de hoge besneeuwde bergtoppen daarachter maakten het spectaculair! Flink wat foto's en een filmpje voor die lieve 1-jarige Teun werden gemaakt voordat de afdaling weer begon. Onder de sneeuw kwam een mooie groene vallei tevoorschijn. Met een goed gevoel weer richting Cuzco :)

Tot de volgende blog lieve mensen!