De eerste week in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu De eerste week in Zuid-Amerika - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu

De eerste week in Zuid-Amerika

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

23 November 2018 | Peru, Arequipa

Blog 1 - de eerste week in Zuid-Amerika

Dag 1 Lima
Daar zijn we dan, in Peru! Op dit moment liggen we lekker op ons (iets te korte) bed in ons hostel in Araquipa, de op één na grootste stad van Peru. We hebben de afgelopen week al veel mooie plekken gezien.
Onze reis begon in Lima, de hoofdstad van Peru. Na een lange vlucht kwamen we donderdagochtend vroeg aan. Met de taxi naar het eerste hostel gereden. Tijdens de taxirit zagen we veel armoede langs de kant van de weg. Elke auto toetert zo'n 20 keer per minuut, een flink kabaal dus. Na meer dan 1uur rijden kwamen we aan in ons eerste hostel: the healing dog. Gelukkig konden we gelijk naar onze kamer, even bijkomen van de lange reis. Die ochtend zijn we gelijk meegegaan met een tour door de stad, zo leerden we gelijk wat mensen kennen. In het centrum van Lima hebben we de kathedraal, staatsgebouwen en mooie pleinen gezien. Op het moment van de tour was er een demonstratie aan de gang waar een grote stoet van mensen demonstreerde voor gelijkheid van man en vrouw, erg indrukwekkend. Maar allemaal niet zo interessant als het proeven van het nationale drank Pisco en dat allemaal GRATIS wat wil je nog meer nou wij wouden graag met dikke voeten en slaap oogjes van het vliegen naar bed en dat hebben we dan.

Dag 2 Lima
Na een lekker ontbijt zijn we de stad in gelopen '' onze '' wijk Miraflores verkennen! Even flink zweten om de berg bij zee op te komen maar dan heb je wel een prachtig uitzicht vanuit '' het park van de liefde. Verder hebben we lekker rond gestründ en geluncht in het park met allemaal wilden katten. Via tourist information een Peru hop tickets geregeld zo dat we gemakkelijk door Peru en Bolivia kunnen reizen. Zij regelen alle busreizen, activiteiten en free tours. Had max toch gelijk dat dit een goede zet zou zijn:) 's avonds heerlijk gegeten bij chili's maar nee geen chilli gegeten. Daarna naar de kamer lekker uitbuiken morgen weer vroeg op!

Dag 3 Lima - paracas
Om 07:00 uur vertrokken met de bus naar paracas, dat was wel even spannend. Onderweg paar keer gestopt, eerste stop was wel een aangename stop, we gingen namelijk ontbijten bij een soort van outdoor snelweg restaurant. Jasmijn lekker broodje avocado en Max broodje Pollo. Met een volle maag gingen we naar de slaven tunnels. Eenmaal aangekomen zagen we een super groot country house met een kerk ernaast, dit stuk grond was van de Spanjaarden geweest. Alles was daar tip top, super mooie grote tuin met mooie bomen, planten, marrokaanse binnen plaats en ja nog iets waarvan jasmijn een foto van maakte maar het viel haar hiet eens op..jaja (de ezel, zie foto's). Er was ook Romeinse architectuur maar dat was een iets minder verhaal. De Romeinen waren hier naartoe gehaald om voor de slaven vanuit Afrika tunnels te maken zo dat zie hier konden leven. 27km aan tunnels/kamers. Eerst hadden de Spanjaarden 19 slaven maar uiteindelijk 1000 om voor hun te werken. Onze gids vertelde dat we de tunnels/kamers mochten bekijken alleen de tunnels waren heel smal en laag, sommige stukken 40 cm breed en 1 meter hoog en dat met 30/40 mensen tegelijk. Voor mensen die van kleine ruimtes houden is dit fijn en geen pesonal space kennen nou... Max kreeg het hier al spaans benauwd van maar met een op hol geslagen hart en op sommige plekken op de knieën moeten lopen. Toch gelukkig gedaan om te zien hoe deze mensen van Afrika daar in bizarre omstandigheden hebben geleefd. Eenmaal in paracas aangekomen sliepen we in een dorm van 6 personen. Er was een Braziliaanse jongen en een jong stel uit Duitsland, cristiaan en hanna. Daarmee hebben we lekker bij mika's pizza gegeten en geborreld. Nog even met z'n tweeën naar zonsondergang gekeken.

Dag 4 paracas
Vroeg opstaan en  ontbijten want om 07:45 moesten we klaar staan voor de boottocht naar de ballestas eilanden. Daar gingen we, met volle vaart en een boot vol mensen de zee op. Na 2 minuten zag Max al een dolfijn, Jas zag hem natuurlijk weer net niet helaas. De eilanden waren prachtig! Er leven daar vele diersoorten dieren zoals pinguïns, pelikanen, vogels en zeeleeuwen(zie foto's). Er werd veel verteld over de eilanden en de dieren die daar leven, interessant! Zo vertelden ze ons dat ze in Peru niet het meeste geld verdienen aan goud, zilver etc maar aan.. Vogel poep YES THE ARE PROUD OF SHIT! Na de boottocht hebben we het national park bezocht zo'n 3 km vanaf paracas (zie foto's) echt prachtig! In het hostel was het tijd om onze Duitse vrienden uit te zwaaien en van het zwembad te genieten, lekker zonnen, het vakantie gevoel is aan!

Dag 5 paracas - huacachina
Heerlijk wakker geworden, het vakantie gevoel nog even vast gehouden want we gaan weer verder! Om 13:00 uur vertok onze bus richting huacachina en nee het ligt niet in China... Een busrit van 1.45 uur en we zijn op plaats van bestemming: de Oase van Peru, Huacachina! We werden naar ons hotel gebracht, super chille grote kamer voor ons zelf. Gelijk een duik genomen in ons zwembad... Tja we moeten het niet verleren natuurlijk. Fris en fruitig gingen we ons dorpje verkennen en de zandduinen er om heen (de texelse duinen waren er niks bij). Super mooie plek en heerlijke welverdiende cocktails/nachos hebben ze daar waar we even gebruik van hebben gemaakt. 'S avonds hadden we een bbq bij ons hotel gratis eten en drinken. Voor 1 uur naja voor jasmijn alleen eten die had algenoeg welverdiende drankjes gehad :) 1 lange tafel met 20/25 mensen + een salsa les, TOP DAG !!!

Dag 6 - Huacachina
Heerlijk ontbijt gescoord bij de bananenbar, die de dag ervoor al was uitgekozen door Jasmijn. Een Engels ontbijt voor Max en Jasmijn had pancakes met banaan en chocolade uiteraard.. Ook kregen we allebei een halve lieri sap! Na een stevig ontbijt waren alle voorbereidingen getroffen om een hoge zandduin te beklimmen. Dat duurde slechts 20 meter, Jasmijn had haar slippers aan en verbrandde daar door bijna haar voeten, auw. Daarna zijn we lekker gaan chillen bij de oooooo zo mooie oase van Huacachina. Rond de middag zijn we lekker onze hotelkamer ingedoken voor een potje SET. Om half 5 moesten we klaarstaan voor ons hotel om een buggietoer en sandboarding te doen, of was het toch om 4 uur Max?..... Hadden we bijna deze super mooie toffe coole grensverleggende ervaring gemist. Dit was echt super om mee te make. Jasmijn zat zo vol van adrenaline dat ze iedereen high-five's ging geven en zich uit ging sloven(kleine clown).. Naderhand hebben we eerst even een gratis cocktail gescoord bij Wild Rover en nog een drankje gedaan met een soort van friet. Het plan was om hier ''s avonds terug te komen om nog een gratis drankje te nemen(Nederlanders hé, kan je niet laten staan) en lekker te gaan dansen. Eenmaal bij het hotel aangekomen waren we kapot. Toch nog even naar een restaurant geweest om een lekkere zelf samengestelde pizza te eten. Ook zagen we hoe Peru helaas met 2-3 verloor van Chili.

Dag 7 - Huacachina Arequipa
Hoppaaaa week 1 gehaald!! Dat hebben we niet gevierd maar toch even lekker ontbeten. Max met een Engels ontbijt en jas met een crêpe, en uiteraard weer met een halve lieri sap. Vandaag moesten we ons hotel uit om naar Arequipa te reizen met onze fijne busmaatschappij Peru Hop. Ze helpen ons met heel veel dingen, super chill. Even snel naar Wild Rover om onze laatste cocktails te innen... Haha. Nee we moesten even een film of 2 downloaden voor in de bus, naja even snel.. Menig gevangenis is slechter bewaakt dan dit Hostel. Oh en Jasmijn had honger dus snel nog even een broodje. Huacachina verlaten om met de bus richting Arequipa te gaan. 2 tussenstops: Pisco wijngaard en de nazcalijnen. Pisco wijngaard was super leuk, we zagen hoe ze 150 jaar geleden drank maakten. Uiteraard ook nog  wat lekkere drankjes geproeft. Nog 10 minuten vr... Dos hamburgers por favor.. Jaja voordat die man kon zeggen dat we nog 10 minuten vrije tijd hebben hadden we alweer eten besteld. Jassie was alweer hongerig. In nazca gingen we kijken naar de nazcalijnen, dit moesten we gezien hebben. We hebben weliswaar 2 minuten vanuit een uitkijktoren gekeken Want de volgende groep moest alweer naar boven. In de stad zelf hebben we nog even gegeten en een grote boodschap... Want in de bus mocht alleen nummer 1 en niet 2, 3, 4, 5 etc.. De busreis kon nu echt beginnen. Al vanaf 1 uur in de middag op stap. Om 8 uur verlieten we nazca richting Arequipa.

Tot de volgende blog!

• 23 November 2018 - 19:30

Marjo:

Wat een belevenissen al in de eerste week. Leuk verteld.

• 23 November 2018 - 21:08

Petra :

Wat een leuk verslag. Jullie hebben al een hoop gezien en gedaan de eerste week.
    Mandy en ik vertrekken morgen naar huis, hebben er dan drie weken bali op zitten.
    Groetjes van ons beide!

• 24 November 2018 - 02:01

Yeffrey Haker:

Super leuke blog !! Leuke dingen !! Lekker van genieten !!