Blog 3 - Machu Picchu en begin Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu Blog 3 - Machu Picchu en begin Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Jasmijn Grooten - WaarBenJij.nu

Blog 3 - Machu Picchu en begin Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

21 December 2018 | Bolivia, Sucre

Zo... En toen waren we alweer in Bolivia. Hier ons verhaal van de afgelopen weken, we waren in Cuzco gebleven volgensmij!?
Na de rainbow maintain hebben we een paar dagen lekker rustigaan gedaan. Helemaal uitgerust begonnen we aan onze 4-daagse "inka-jungle" trek naar uiteindelijk de Machu Picchu. Dag 1 werden we vroeg opgehaald bij ons hostel. Samen met nog 8 andere gasten gingen we naar ons 1ste avontuur: down-hill-mauntainbiken! Hoe gaaf was dat!! We begonnen op een berg van 4000 meter hoog in de wolken. Met hoge snelheid op de mauntainbikes naar beneden in de jungle. Max had nog wel een kleine uitglijder maar dat mocht de pret niet drukken. Voldaan kwamen we aan bij onze eerste overnachtingsplek. Een lodge midden in de jungle, geen WiFi en geen warm water. Samen met 5 Amerikanen, een Canadees en een Australiër hadden we het goed naar onze zin. Lekker met z'n allen eten en ''s avonds gezellig biertjes drinken bij het kampvuur. De volgende ochtend weer vroeg op want er stond een hele dag hiken op de planning. De hele dag, berg op, berg af, over smalle bergpaadjes en over bruggen. Elke 10 minuten weer een ander adembenemend uitzicht! Een deel van de route die we die dag hadden gelopen was de oorspronkelijke Inca-trail! Onderweg zagen we allerlei tropische planten en dieren. Aan het eind van de mooie maar vermoeiende dag gingen we naar een warmwaterbron waar we onze spieren even lekker konden laten rusten. Dag 3 stond in het teken van adrenaline, we gingen namelijk zip-linen. Samen met de groep hebben we 6 zip-lines gedaan en dat was echt super vet!! Ook moesten we rotsen beklimmen en een mega hoge brug over.. Na het zip-linen moesten we een stuk hiken om bij de volgende overnachtingsplek te komen. Die avond vroeg naar bed want de wekker stond op 3 uur om vroeg in de morgen bij de Machu Picchu aan te komen. Helaas een erg slechte nacht gehad, zowel Max als ik hadden een flinke buikgriep opgelopen. Letterlijk alles kwam er weer uit. Toch besloten we de berg machu picchu op te klimmen. Kijk niet hoe, maar het is ons gelukt!! We waren erg trots op onszelf. Daar waren we dan. Eindelijk. Hier hebben we al die kilometers voor gelopen: DE MACHU PICCHU! En wat was het mooi!! Zoals in de boeken. Na 15 minuten trok de mist weg en kwam het historische bouwwerk goed tevoorschijn. Prachtig! Na rond te hebben gewandeld hebben we een paspoort stempel gezet en hebben we de bus terug naar het dal genomen, we voelden ons beiden nog niet goed. ''s avonds gingen we met de trein en een busje weer terug naar ons hostel in cusco. Daar hebben we nog 2 nachen geslapen voordat we verdergingen met de bus naar Puno, een stad aan het Titicaca meer. In puno zijn we 3 nachten gebleven. De stad zelf was niet zo bijzonder, maar wel hebben we een dagtrip gemaakt naar de floating islands. Drijvende eilanden gemaakt van riet, mooi om te zien hoe mensen daar leven. Puno was onze laatste bestemming in Peru. Tijd om de grens over te gaan naar Bolivia! We waren erg benieuwd.. Onze eerste bestemming in Bolivia was het kleine stadje Copacabana, ook aan het Titicaca meer. Dit meer ligt op meer dan 3800 meter hoogte. In copacabana was het super chill, het voelde een beetje als " echt vakantie" haha. Hier zijn we bijna een week gebleven om even lekker van het mooie weer en het rustige stadje te genieten. We zijn met de kano het meer op gegaan, hebben de berg naast het dorp beklommen en hebben vooral lekker gegeten en gedronken! Ook hebben we het geboorte eiland van de Inca's bezocht, Isla del sol. Een heel mooi uitzicht, maar verder viel het ons een beetje tegen. Toen was het alweer tijd om door te gaan met onze reis. We gingen naar la Paz, de regerende hoofdstad van Bolivia. Wat een mega stad was dat zeg!! Hier de stad verkent, de kerstoptocht bekeken en wederom lekker gegeten en gedronken. Tot nu toe hebben we onze busreizen gedaan met peruhop/boliviahop. Hiervoor werden we opgehaald bij het hostel en werden we afgezet op de volgende bestemming. Vanaf la Paz moeten we onze busreizen zelf regelen aangezien peruhop/boliviahop niet verder gaat dan la Paz. Maar dat lukt ons prima. In La Paz hebben we onze vlucht naar nieuw Zeeland geboekt, 16 januari vliegen we van Santiago(chili) naar Auckland in nieuw Zeeland. We hebben tot 16 januari globaal een plan uitgestippeld. Via cochabamba, sucre, (misschien Potosi) en uyuni willen we in Chili terechtkomen begin januari. Vanaf daar willen we in 3/4 etappes rond 12/13 januari in santiago terechtkomen.  Tot zover onze derde blog! We zitten nu in Sucre, we zijn hier vannacht aangekomen dus over sucre kunnen we nog niet zoveel zeggen. De kerstdagen brengen we hier in sucre door, we zijn benieuwd hoe dat zal zijn :) tot de volgende blog lieve mensen! Dikke kus van Max en Jas

• 24 December 2018 - 11:20

Dirk Breedveld: